Thursday, June 01, 2006

Kinderdag / Childrens day

Gisteravond heb ik in de buurt van het kinderhuis gegeten. Er zijn hier geen restaurants met plaatjes. Dus heb ik een druk restaurant uitgezocht en mijn taal boekje er bij gepakt. Ik heb gevraagd: Kunt u me iets aanbevelen. Althans ik wees het aan in mijn taal boekje. Hij keek een beetje hopeloos eerst van: wat moet ik hier nou mee. Maar toen verzon hij wat. (ach ja hoe slecht kan het zjin) Niet veel later stond er een dampend bord met... biefstuk in zwartebonene saus. Het was weederom erg lekker. (had ik gistereren ook al). Na het eten nam ik de bus naar huis maar ik stapte te vroeg uit. Ik had een tjidje staan wachten op de volgende bus maar omdat ik ook nog een heel eind moet lopen vanaf het busstation en mijn voet zeer deed heb ik een taxi genomen Ik dacht dat wordt nu dokken. Totaal was ik 1.10 kwijt. (blijft leuk hier)

's Avonds heb ik nog een rondje gelopen bij mij in de buurt: blijkt er een grote Ikea vestiging om de hoek te zitten. Die zitten ook overal. Ook Bo's zit hier een grote meubel zaak (dat weet mijn moeder wel)

Vanochtend weer om half 7 op, om op tijd op mijn " werk" te zijn. Vandaag regent het heel erg bij ons. Ik kan nog wel mijn korte broek aan maar het is wel een stuk kouder. Onderweg naar het werk heb ik nog een gestoomd broodje geprobeert. De inhoud heb ik weggegooid maar het broodje was lekker. Met een blikje koffie er bij kan ik er helemaal tegenaan.

Zoals de titel al verraade is het vandaag kinderdag in China. Alle kids worden dan eens lekker verwend. Ze kennen hier geen vader of moeder dag alleen kinderdag. Wij zijn met de kids naar de bios gegaan. Er draaide een kinderfilm in het Chinees. Keele vond het ook prachtig al weet ik niet of hij al alles volgt (hij is pas 2) maar de rit terug in de politiebus vond hij prachtig. (die brachten ons naar de bios door de regen) Ik heb zelf ook gelunched in het kinderhuis en ben nu vrij tot 2 uur 's middags. Dan worden de kinderen weer wakker. En gaan we weer spelen. Of weer die vreselijke oefeningen doen ben ik bang.

Ik denk dat eigelijk de helft van de kinderen in een rolstoel hoort te zitten. Die kleine meiden (begeleiders) tillen de kinderen nu. Maar das geen pretje met een spastisch kind van 6. De kinderen zaten dan ook vaak helemaal onderuit gezakt op de bios stoel op schoot. Ik kon niet helpen om te denken dat het toch echt wel beter zou zijn om in een rolstoel te zitten. Het lastige is aleen als ze daar eenmaal inzitten komen ze er niet uit. Nu trainen ze nog om te lopen. (als dat gaat) En hier op straat met een rolstoel is niets. Het betekent dat je gevangene wordt in je eigen huis. Als daar al iets in huis kan worden aangepast? Gek is dat om te weten hoe goed alles bij ons eigelijk is. Dat ga je wel waarderen. In dit huis is zelfs geen aangepast bestek of stoel. Ze worden er gewoon op een krukje vastgeplakt met klitteband om hun benen, zodat ze er niet af vallen. Maar ik vindt het niet heel erg in de zin van dat je gewoon weet dat dingen hier anders gaan. Ik observeer gewoon. Straks als ik thuis ben kan ik er mischien wel wat mee doen op school of zo. Of nog eens bruikbare 2e hands spullen opsturen.

Nou ik moet zo weer aan de slag.

tot horens!
Jose


Highlights in English:

Yesterday I had to use my language book to get some dinner. I just asked what they would recommend (I pointed it out in my language book)

Today it's childrens day. We went to the cinema to a Chinese movie.

I think that half of the childeren should be in a wheelchair. Now the little girls carry them arround.

I'm still very impressed by the different way they treat the children compared to the Netherlands. But what can you do.

No comments: