Saturday, June 10, 2006

Hangzhou

Hai allemaal

Hier is alles meeeer dan goed. Het begon al op donderdag avond. Ik ben vanuit mijn werk meteen naar huis gegaan. Toevallig waren mijn huisgenoten ook hier. Ze zouden later naar een jazz bar gaan. Dat klonk leuk. Zij gingen nog internetten dus ben ik naar de stad gegaan en heb daar wat gegeten en rond gelopen. Na een tijdje ging ik op zoek naar het cafe. Ik kon het niet vinden. En net op het moment dat ik dacht ik ga maar naar huis, werd ik aangesproken bij het stoplicht door hun. Dat was mazzel. We zijn er met z'n allen naartoe gegaan en het zat achter in een restaurant??? Maar goed er speelde een super goede jazz band met zo'n donkere Amerikaanse met een dijk van een stem. We sloten om 2 uur de avond dansend af in het cafe!. (dit is heel speciaal want dat doen ze normaal nooit die Chinezen). Zoals gewoonlijk werd ik weer om 6 uur wakker. 4 uur slaap dus maar ja ik had energie voor 10.
Ik moest er sowieso vroeg uit om naar Hangzhou te gaan. Eerst geld pinnen dat duurde al 3 kwartier. Toen op de metro. Ik stapte uit en verwachte wel te zien waar het trein station was. Niet dus. En natuurlijk niemand die Engels spreekt. Na mijn boekje te hebben geraadpleegt voor het tek
en voor station zag ik het bord. Ik ben nog 3 keer fout gelopen maar oke. Toen bij de kaartjes. Ik ben gewoon heel hulpeloos gaan kijken en er was een meneer die een kaartje voor me kocht en in het super basic Engels uitlegde hoe het werkte. De trein zou een half uur later vertrekken (er zijn er maar 4 per dag) dus dat was mooi. We stonden nog geen 5 minuten toen er een meisje bij kwam staan. Sarah. Ze kwam uit Taiwan en ging Hangzhou in 1 dag doen. Ze had wilde plannen en spak Chinees (erg makkelijk) dus we besloten samen de dag door te brengen.

De treinreis op zich was al een hele belevenis. Ik ben langs van die rijstvelden gekomen met mensen met stro hoeden op (uit de Uncle Ben's reclame) En je ziet echt hele arme wijken waar mensen onder golfplaat leven. De treinrit duurde 2 uur. Toen ik uitstapte uit de airconditioning trein kreeg ik eerst bijna geen lucht zo vochtig en warm was het. (32 c) En wat een mensen massa. Dit is de meest bezochte plek en mooiste plek in China.
Zij moest meteen en kaartje terug kopen en ik een hotel voor de nacht. Dat hebben we eerst geregeld. Ze heeft ook meteen voor mij een treinkaartje gekocht en daar ben ik haar echt super dankbaar voor wan
t er zijn 4 verschillende loketten voor kaartjes allemaal voor andere soorten treinen. In de rij staan honderden mensen en ik kan niets lezen of begrijpen. En ook hier niemand die engels spreekt. Zij snapte er al niks van en ze is Chinees???

We gingen op weg. Ze had nog een goede tip gekregen van iemand dat we naar de thee plantages moesten gaan. Ergens op een berg. We moesten 3 keer overstappen maar toen waren we er eindelijk. Midden in de (lage) bergen. Tussen de thee plantages en prachtige natuur. (Het was lang geleden dat ik frisse lucht had geroken) We kregen weer een nieuwe tip van iemand om ergens bij een oud vrouwtje thee te kopen. Naturlijk eerst proeven. De thee die hier wordt verbouwt heet Longh Cha geloof ik. Het moet allerlei heilzame bijwerkingen hebben en is dan ook de meest populaire theesoort in China. Na alerlei verhalen te hebben uitgewisseld waar ik de Engelse vertaling van kreeg, had het vrouwtje weer een broer met een busje die ons tweeen wel wou rond rijden voor 1 euro! Eerst hebben we nog een stukje gelopen tussen de thee plantages. Toen naar een uitzichtpunt het was alleen heiig maar wel van die vervagende bergen in de verte. Erg mooi. Nog een propagande gezien. Ook leuk. Toen door naar de weg met 6 bruggen. Daar zijn we op een bootje gestapt die ons naar de eilanden in het meer bracht. Op ieder eiland van die prachtige laantjes treurwilgen. En chineese paleizen. Allemaal gebouwd in de Song periode ik geloof rond 1600. De bootrit duurde ongeveer 2 uur. Inmiddels was het al aan het einde van de dag en moest ze weer naar het station. We hebben e-mail uitgewisseld en zulen de foto's uitwisselen.

Nog een grappig verschil. We liepen beide met een camera rond. Ik maakte overal foto's van de natuur en omgeving en zij wou overal op de foto (met peace teken) als bewijs dat ze er was geweest. En zij maar vrag
en Jose wil jij niet een foto met jezelf... nou nee hahaha, oke ik heb er en paar met ons samen.

Ik pakte een taxi naar het youth hostel waar ik een kamer had gereserveerd. Natuurlijk kon de taxichaufeur mijn engelse kaart niet lezen dus zijn we weer 15 min bezig geweest om uit te zoeken op zijn chineese kaart waar ik moest zijn. Daar aangekomen moest het tegenover het Art Center zijn. Oke ik stond voor het Art Center maar ik zag geen hotel. Maar weer vragen. Ik ben 3 verschillende kanten opgestuurd toen ik het opeens vond inderdaad schuin tegenover het gebouw en in en straatje ergens achter. Maar WOW wat en locatie. Er is een soort binneplaatsje met een terras waar alle travelers zitten. In de omgeving zit het vol met barretjes en disco's en net achter het hostel ligt het meer. Helemaal super. Het was inmiddels half 8 en ik had nog niet gegeten dus op zoek naar een restaurant. Ik kwam terecht in een sjieke tent waar live piano werd gespeeld. Ik bestelde weer wat door gewoon ja te knikken op de vraag kunt u me wat gerechten aanbevelen. Later bleek alleen dat ik een keer te veel ja had geknikt. Ik kreeg na 15 minuten het 3e bord eten voor me neus whaaaa!!! Maar ja ik had niet gelunched en had honger. Ik had wel een even Fisherman's Friend moment. Zat ik op zo'n prachtige locatie in mijn eentje hier hoort Matthijs bij te zijn!

Na het eten ben ik over de promenade gelopen foto's gemaakt en ben koffie gaan drinken buiten in een tuin onder bomen vol met lichtjes. Er kwam nog een meisje op het terras. Ik spak haar aan en na een zin gezegd te hebben hoorde ik al dat ze Nederlandse was. Het was wel even omschakelen na al die tijd Engels te spreken! Ze reisde al 4 maanden door Azie in haar eentje. Knap hoor. We hebben heerlijk zitten kletsen. Toen ik later weer in het hostel was om te kijken of het internet het daar deed (werkte niet) kwam ik weer een Frans meisje tegen die in Duitsland woonde met haar vriend maar nu een half jaar in China werkte bij een autofabriek. We hebben afgesproken om 12 uur om samen op de fiets het meer te verkennen. Om 1 uur 's nachts heb ik mijn luxe hotel kamer lekker een bad genomen en bedacht dat het eigelijk wel heeeeeeel erg cool zou zijn als ik nog een dag kon blijven. Het is zoooo mooi hier. Vanochtend werd ik weer om 6 ur wakker en ben om 7 uur naar de receptie gegaan om mijn kamer nog een nachtje te houden en daarna door gegaan naar het treinstation om een kaartje te kopen voor de terugrit op zondag. En .... het is me gelukt zonder hulp van andere! Ik kan mezelf weer en schouderklopje geven hahaha...

Nu zit ik in het internet cafe om dus even te schrijven en jullie dus jaloers te maken ;-)
Vandaag ga ik eerst nog naar een tempel en dan vanaf 12 uur lunchen en fietsen met Marie. Morgen wil ik naar en waterval lopen in de bergen (ongeveer 1,5 uur) Als ik het kan vinden in mijn eentje of mischien gaan er wel weer meer mee. Het is hier super makkelijk om mensen te ontmoeten, makkelijker dan in Shanghai. Maar goed ik zit ook in het hostel die als eerst vermeld is in de Lonely Planet...

Tot horens maar weer!

To much to tell to do the highlights.... sorry! But I'm having a great time here.

No comments: