Thursday, June 08, 2006

Engelse les/ english lessons

Vandaag heb ik voor het eerst voor leraar gespeeld. Ze hadden me gevraagd of ik engelse les wou geven op woensdag. Vandaag was het dus zo ver. De eerste les. Ik had het thuis al voorbereid. Ik heb 3 boekjes om uit les te geven. Een met woordjes en twee met conversaties in het engels. Ik ben begonnen met de basis van begroeting en afscheid nemen. Ze zeiden me keurig na. Daarna hebben we 8 conversaties geoefend. Als afsluiting heb ik een stuk voorgelezen uit een boekje waar het zowel in het chinees staat als in het engels. We hebben het eerst in het chinees gelezen en daarna las ik het voor in het engels. Dit is wat moeilijker maar zo horen ze het een keer spreken.

Het lastige is dat ze hier nog van dat ouderwetse engels in de boeken hebben staan. Geen spreektaal. Er staan bijvoorbeeld in de boekenwinkel boeken van Shakespeare en de filosofie van Plato. Niet echt makkelijk leesvoer zou ik zeggen! Als je denkt dat wij dat soort boeken dagelijks lezen dan krijgen ze een (iets te) mooi beeld van ons. denk ik.

Al met al was het lesgeven heel erg leuk. En viel het me reuze mee om voor 10 man te staan. En ik krijg ook meteen veel Chinese les omdat ze nu graag woordjes willen leren. Zij zeggen het in het chinees (voor mij) en ik zeg het in het engels (voor hun). Maar het valt me nog steeds zwaar om het te onthouden. Het lijkt allemaal op elkaar: sjuufuu (chaufeur), woo jauw (ik wil), tzem-pa (heel goed) (dit is fonetisch geschreven.!)

Zoals jullie wel kunnen lezen tussen de regels door, vind ik het nog steeds echt SUPER leuk!! Ookal zijn het lange dagen. Ik word nu ook wat meer betrokken bij het les progamma. Alhoewel het lastig blijft omdat ik er niets van kan verstaan.

Ik wil jullie ook niet onthouden van een paar grappige echte Chinese streken in het verkeer:
  • Komt een ambulance aan met gillende sirenes. Er steekt iemand over door rood!!!. Ook niet even de ambulance voor laten of zo. Loopt gewoon rustig verder en de ambulance maar wachten.???
  • Ik zat een keer in de bus met een aso busschaufeur. We moeten links af. I.p.v. achteraan te sluiten bij de andere wachtende in het voorsorteervak rijdt hij op de baan rechtdoor. Hij gaat vervolgens op de snelle baan (voor rechtdoor) haast stil staan en gooit zijn bus voor een auto in het vak voorlinksaf, met luid getoeter als of die vent in de auto verkeerd is???
  • Een wandelaar die op een 5 baans weg in de super drukke ochtend en erg hardrijdende spits gewoon op de 5e snelle baan gaat lopen? Hij heeft zeker zelfmoord neigingen???
Blijven rare lui... hahahaha

Tot horens maar weer.... jose

Highlights in english:

Today was my first day als a teacher. We agreed that I will give the staff english lessons on Wednesday. It was my first time in front of a class but it went very well!

I still enjoy it very much at the center. I make long hours but it really worth it. I'm getting more involved with the lessons for the children. But it is still a bit difficult since I don't speak Chinese.

The Chinese are really dangerous in traffic!!!! Never obey a rule whatoever.

No comments: