Saturday, June 17, 2006

Als een echte Chinees/Like a real Chinese

Het is weer weekend. Ik had besloten mezelf eens lekker te verwennen. Na de pedicure van vorige week heb ik de smaak te pakken. Op donderdagavond heb ik een manicure gehad en ook mijn nagels mooi laten lakken. Op vrijdag ben ik geknipt door de hairstylist. Het koste voor hier veel maar hij heeft er een kunstwerk van gemaakt. Het zit erg leuk. Ik ben zaterdag al shoppend (maar niks gevonden) naar de TV tower gegaan. De! bekende toren in Shanghai. Het was erg mistig maar toch bleef het uitzicht super. Daarna ben ik doorgelopen naar wat hier heet Old Town. Mensen leven er in kleine nauwe straatjes. Ze douchen op straat en eten er naast. Hier wonen veel arme mensen. Het was wel indrukwekkend om te zien hoe mensen soms moeten leven. In een restaurantje heb ik een soort patrijs gegeten. Eerst dacht ik dat ik kikker op een stokje had uitgekozen maar het bleek dus een soort vogel. Verder had ik asperges en krab. Het klinkt lekkerder dan dat het was. Ik heb bijna niets gegeten. Er zat niet veel vlees aan het vogeltje en de krab. Op weg naar het internet cafe kwam ik een meisje tegen die ook alleen door de stad liep. Het eerste buitenlandse meisje dat ik ook alleen zie die in Shanghai is. We zijn een tijdje samen opgetrokken. Zij wou de laaste metro hebben en ik de voetal werdstrijd kijken. Dus onze wegen gingen weer uit elkaar. Ik heb de voetbal wedstrijd in een sportcafe gekeken. Erg leuk met Chinezen en ze waren voor Nederland. (althans dat zeggen ze tegen mij nadat ik heb verteld dat ik uit Nederland kom).

Vandaag was ik uitgenodigd door een collega en nog iemand (een Chinees die goed Engels spreekt) om naar een oud plaatsje te gaan en bij haar te eten. Het plaatsje was op zich leuk alleen het heeft hier 's ochtends geregend. De temperatuur ging 's middags naar de 30 graden dus ik zat in een super sauna. Het leukste was het eten bij haar. We waren uitgenodigd bij haar ouders. Zij leven heel eenvoudig maar hebben wel alle moderne gemakken (magnetron TV computer) Het was erg leuk om te zien hoe ze leven. Er lag nog keurig een rood Mao boekje op het nachtkastje. En op de TV klonk peking opera. Haar moeder had 8 gerechten klaargemaakt wat dat schijnt weer geluk te brengen. Het was heerlijk!!! We moesten slippers aan bij binnekomst en ze bleven maar tegen me praten in het Chinees. Ik had gelukig aan een kadootje gedacht: chocola en Nederlandse pickwick thee.

We gingen redelijk vroeg naar huis. omdat het nog even reizen was naar huis. Het is tot nu toe weer een superweekend met een hoop nieuwe dingen. Ik ga het nog missen!

groeten jose

Highlights in English

Too much to tell I'll do it next time sorry..... !

No comments: