Sunday, June 14, 2009

Auto perikelen

Ik had er eerder nog niet veel geruchtbaarheid aan gegeven maar ik ben al een tijdje aan het nadenken over het aanschaffen van een auto. Het begon met alle mooie modellen op straat te bekijken. Toen ik wat meer informatie ging opzoeken bleken dit alleen de wel erg dure modellen te zijn. (Suzuki swift, fiat 500, Toyota yaris maar dan wel de 5 deur’s sport uitvoering) Dat was ook niet helemaal de bedoeling dus toen maar het internet afstruinen naar kleine leuke en vooral betaalbare autootjes.
En voor wie ons kent zijn we daarmee grondig te werk gegaan. Alle schema’s van de AMWB verbruikskosten per jaar tot onderhoudsprijzen lijsten zijn verwerkt in het schematische overzicht van wat als beste auto gerekend mag worden van dit moment. Op het laatst was de keuze tussen de Toyota Aygo, citroen C1, en Peugeot 107 (alle de zelfde auto), de nieuwe Suzuki Alto en de Hyundai i10. Natuurlijk hadden we ook voor een tweedehandse kunnen gaan maar uit de lijstjes was naar voren gekomen dat het prijsverschil in gebruikskosten niet eens zo heel veel scheelde.

En zo ging dus de volgende stap in van het proces voor het eerst een proefrit maken. De i10 was op papier al afgevallen wat die bleek wel luxer maar zeer slecht op te trekken bleek uit test. Nee op papier had ik mijn zinnen gezet op de Toyota Aygo. Daar gingen we dus vorig weekend als eerst naar toe. Met het zweet in mijn handen reed ik van de parkeerplaats af. Een gloednieuwe auto onder je kont en wat als ik nu te dicht bij… Afijn de eerste kilometer verliep wat schokkerig, maar al snel heb je dan de smaak van de versnelling te pakken en gingen we de auto even echt testen. Er was weinig op aan te merken. Hij reed lekker pittig, helaas wel veel lawaai zodat je dus wel de extra boxen set moest bijbestellen. De beschikbare kleuren en het interieur viel eigenlijk ook wel tegen. Ik wilde natuurlijk wel een felle rakker in mijn bezit krijgen, suf grijs of donkerblauw stond niet op mijn verlanglijstje. Maar als de dealer had gezegd haal je hem morgen op of overmorgen dan had ik maar moeilijk nee kunnen zeggen denk ik. Helaas was ie pas leverbaar in september dus we kregen een mooie offerte voorgerekend en toen werd het tijd voor de volgende.

De Suzuki Alto.
Nog helemaal met de liefde in de maag voor de Aygo (Ik zag ze opeens overal en kon mijzelf er al in zien rijden.) stapte we binnen bij zo’n echte auto verkopen. Model ratachtig mannetje die net iets te veel liet blijken dat hij het gevoel had zijn zaterdag middag te verdoen. Maar goed het gaat niet om de man het gaat om de auto. We kregen een felroze gekleurde versie mee. Dat zat in elk geval al goed. En wow wat een interieur. Zo hoort een auto van binnen er uit te zien. Alles op de juiste plek en mooi afgewerkt. De auto was hartstikke stil tijden het rijden. Je hoorde elkaar nu tenminste zonder je stem te hoeven verheffen. De stoelen zaten eigenlijk ook wel veel lekkerder. Ik kon er niet onder uit. Dit was eigenlijk precies wat ik zocht. Maar de grootste verrassing bleek nog te komen, we bleven nu onder ons budget met de extra accessoires.
Dat had ik niet verwacht, ik in een Suzuki Alto. We besloten op huis aan te gaan en er even een weekje over na te denken. Want ja een Suzuki Alto… wat doet dat met mijn reputatie ;) maar ja een Aygo…

Ik schrijf dit nu een week later en ik ben het hele spectrum van twijfel langs gegaan afgelopen week. Hebben we ‘m nu echt wel nodig? tot had ik ‘m nu maar en ook nog wisselend van merk. Het blijft lastig om zo’n grote uitgave te doen voor het gemak en plezier. Maar uiteindelijk na alles overwogen te hebben wilde we het doen. En werd het toch de Suzuki Alto. Omdat we beide niet zo’n zin hadden om nog een keer het mannetje zijn zaterdag te verdoen zijn we naar een andere dealer gegaan. Nou en dat kan ik aanraden!. Deze keer achter in den haag. Wat voelde ik me suf toen ik de fiets parkeert tegen de gevel. We keken eerst nog wat rond. Tja daar stond ie, in de perfecte knal kleur blauw met alles wat ons hartje begeerde. Vooraf hadden we (hoe kan het ook anders) nagegaan hoeveel korting mogelijk zou zijn. Na wat rond neuzen stapte we toch wat ons zelf voordoend als onnozel en onzeker naar een mannetje. Na wat vragen heen en weer had hij toch vast wel door dat we al goed op de hoogte waren. We besloten een offerte te laten maken met alles wat wij er maximaal bij wilde hebben, b.v. stootlijsten, de mooie maar erg dure ingebouwde radio met niet 2 maar 6 speakers, en ach airco is ook wel erg fijn op de enkele warme dagen die Nederland kent, en niet te vergeten de kleur!, paradise blue. Hij moest er lang over na denken. Het leek wel 10 minuten te duren. Af en toe liet hij een zucht horen en verscheen een frons op zijn gezicht. Ik moet zeggen ik meende dat deze uitvoering ver boven ons budget lag. Toen kwam het hoge woord er uit; “Tja ik kan jullie niet meer als 600 euro korting geven. Je weet we verdienen niet veel op deze kleine modelletjes”. Ik heb zo het idee dat mijn non-verbale communicatie al boekdelen gesproken zal hebben. Wij hadden namelijk niet meer dan 350 euro korting verwacht en kregen de helft van de extra accessoires er nu dus gratis bij. Ik moet eerlijk bekennen mijn hersenen leken vanaf dat moment niet geheel herder meer te functioneren ik dacht alleen maar doe mij die… maar toen hij ons ook nog wist te vertellen dat de auto niet in oktober maar in september geleverd kon worden (als mijn school net weer begint) was het een “done deal”. We hebben nog even quasi nonchalant gezegd dat we nog even naar de auto wilde kijken “wat tja… zo’n grote aanschaf”. We liepen nog een rondje rond de auto en gingen er samen even in zitten. Dit voelde echt goed! We hebben dus meteen de zelfde middag (gisteren) de handtekening gezet. Onze eerste auto is een feit!
groeten jose

English (short version)
We have bought a car, the new Suzuki Alto

dit is de kleur en het model

interieur


Of check: www.suzuki.nl/denhaag

2 comments:

Annibal said...

Jaaahh!! Wat goed zeg, gefeliciteerd! Ennuhm, wat leuk, een Alto, daar ben ik ook in begonnen :D Suzuki's zijn wereldauto's, écht waar, en het verbaast me echt helemaal niks dat jullie er ook voor zijn gevallen.. Na een Alto kwam (met nog wat andere merken tussendoor) een Swift en nu hebben we een Baleno. Ik ben ook fan :D

kitty said...

Wat goed!!!
Ik zie je al rond scheuren!
Weet je een auto is gewoon hartstikke handig. Openbaar vervoer en fiets zijn prima maar toch......
Ik kom hem zeker bewonderen als je hem/haar hebt
groetjes Kitty