Thursday, December 22, 2011

Parijs, zaterdag 3 december 2011

We staan op met regen. Heel veel regen. We nemen dan ook ruim de tijd bij het ontbijt en kletsen lekker bij over de afgelopen jaren die zo snel al weer voorbij zijn gevlogen. Zo begon ik aan een studie en een nieuwe baan en zo ben je afgestudeerd en lekker aan het werk. Ook mijn moeder zit zo te horen lekker op haar plek. We lijken ook niet op elkaar of zo.
We besloten om in de ochtend, net als alle andere toeristen in Parijs, maar naar de grote shoppingmall’s te gaan. Lafayette zat om de hoek en volledig in kerst ornaat. Het begint dan met; je vergapen aan de etalage die met allerlei bewegende onderdelen er toch echt super flitsend en hip uitziet. (let wel 4 rijen dik voor het glas) Dan je proberen naar binnen te werken tussen de mensenmassa. Wow wat druk. Maar ja de kerstboom van Lafayette moet je dan ook wel een keer gezien/gefotografeerd hebben.
Ik moest alleen maar denken aan die sjiek uitziende parfum dames die zich vast helemaal groen en geel ergeren aan die stinkende natte opdringerige toeristen die rond hun utopisch uitziend stukje sjiek lopen. Leuk om te zien in elk geval. We bezoeken ook de etenswaren afdeling, waar we ons ogen uitkijken bij de confit de canard, kaviaar en kaasjes.
Bij een ander warenhuis waar we eerder waren, en wat net iets minder bekend was, konden we op de 8e etage genieten van een prachtig uitzicht over druilerig Parijs. En ja zelfs dan ziet het er nog spectaculaire uit.
We ontdoen ons snel van de drukte en lopen een zijstraatje in zodat we achter Lafayette terecht komen. We hebben zin in een bakkie en lopen de eerste de beste bistro binnen. Het blijkt de vast koffie stek te zijn van het personeel, omdat de ingang er recht voor ligt. Gehaast komen sommige aanlopen. Andere staan rustig te roken. Het lijkt me wel leuk om in zo’n sjieke winkel te werken. Ik denk dat je op zo’n dag rond kerst werkelijk van alle soorten mensen die er zijn wel wat te zien krijgt.

Inmiddels is het regenen minder geworden en starten we een wandeling. Deze keer in een buurt waar een grote markt zit. Ook nu weer bevinden we ons tussen de leuke winkels en een aantal indoor gallery’s. We lunchen met een heerlijke vissoep, die maakt dat we weer warm van binnen worden. Aan een tafeltje iets van ons vandaan zit een ouder stel (in de 80). Voor hen een enorm plateau oesters van verschillende kwaliteit (de specialiteit van dit restaurant) Ik kan het niet helpen dat ik denk aan de lust opwekkende werking die oesters zouden moeten hebben. Wat doe je daar dan mee als je 80 bent? Oke to much information besluit ik, en houdt me verder alleen nog bezig met de soep J   
We lopen verder, scoren een tas, kunnen het Pompidou niet vinden. Ja echt we lopen er geloof ik vier keer omheen maar zien niet het tussenstraatje wat ons er zo naar toe lijdt. Dit leidt er wel toe dat mijn humeur (mede door de koude natheid) tot een 0 punt zinkt. We gaan dan ook snel op zoek naar een warm onderkomen. Het wordt een brasserie aan het begin van een trendy wijk. We nestelen ons onder een warmtelamp en genieten van het voorbijkomend Parijse volk. Ik kom weer helemaal bij.
We lopen iets verder de trendy wijk binnen. Het wordt al langzaam donker. Opeens lijkt het wel alsof er een blik mensen wordt opengetrokken. Alle plekken in de brasserietjes zitten vol, overal gelach en gezellig samenkomen van vrienden voor een drankje. Leuk om te zien. Het is ook zaterdag avond en het belooft wat te worden. Wij eten nog een macaroon in een naar chocolade ruikende winkel en gaan terug naar het hotel voor het dagelijkse bad ritueel nu met mijn net gekochte douchegel die naar honing ruikt.

We besluiten naar de chineese wijk terug te gaan die we eerder gezien hadden voor het avond eten. We ploffen neer in een vietnamees restaurant. Het is er heel erg druk (das een goed teken) Om ons heen allemaal vietnamese die slurpend hun enorme noedelsoep naar binnen werken. Dat betekend dat ze het lekker vinden dus. Wij bestellen in ons beste frans iets… eigenlijk had ik geen idee wat het zou worden. Het blijken gestoomde dimsum te zijn vooraf en dan een soort mihoen met groente en vis en voor toe een gestoomde kosos met banaan pudding. Mijn kokos sapje wordt al weggehaald door de ijverige bediening voordat ik ‘m op had. Het is duidelijk de bedoeling dat ‘ons’ tafeltje nog een keer bezet gaat worden. Om half 8 binnen gekomen en zeg maar om 8 uur weer buiten, best knap!

We hebben nog geen zin om terug te gaan, en we besluiten naar de Arc de Triomf te gaan. Vandaar lopen we over de volledig in kerstverlichting gehulde Rue de Champs Eslysees. Daar is deze tijd ook een net zo’n lange kerstmarkt neergestreken. Om half 11 s’ avonds is alles nog open en zo druk alsof het overdag is. Wel heel bijzonder! Zo lopen we langzaam nagenietend van de vele indrukken van vandaag terug naar het hotel. Dag drie zit er weer op...nog een laatste dag te gaan.
Groeten José (en Margo)

No comments: