Thursday, December 29, 2011

Het bruine goud met zwarte spikkels

(de bol met cijfer 9 van dit jaar)
Drie jaar geleden ben ik er mee begonnen. Het lezen van de AD oliebollentest. Eerst gewoon als geintje om te zien hoe slecht de slechtste oliebollen waren, en zo kwam ik er achter dat Rijswijk de nr. 9 had met het cijfer 8. Vorig jaar had ik daar weer mijn eerste bolletje gehaald en dat was bedroevend slecht (dit jaar zijn ze geëindigd met een 5.5). Dus toen toch maar weer gewacht op de AD testuitslag. Toen kwam ik uit bij de nr. 7 -de kraam bij de macro in Delft met het cijfer 8.5. Voor een lekkere oliebol werd het vanaf nu waard om een ommetje voor te rijden.

Ik kon net terug uit het werk en zocht de test weer op, want het wordt met al dat vuurwerk in de lucht weer de tijd voor een bolletje bij de koffie. Dit jaar stond bakker Roodenrijs in de lijst op plaats nr. 6 met het cijfer 9!. Ik kom er net vandaan en had geluk want er werd net een volle lading versgebakken, goudgeel, nog na-dampende, met krenten gevulde, in poedersuiker gerolde, bolletjes geleverd. 20 stuk zijn er meegegaan. Tot nu toe wordt het cijfer voor de bol met elk jaar een half puntje beter en dus lekkerder. En nu zit ik achter mijn computer dit te schrijven met net een hap van mijn eerste bolletje van dit oud en nieuw. Bij deze wens ik iedereen ook zo’n lekker bolletje toe voor het nieuwe jaar! Ik zeg op naar 2012!
Groeten José

No comments: