Monday, December 19, 2011

Parijs

Ik was er al in geen jaren meer geweest. De stad van elegantie en monumenten te over. 
Omdat ik dit jaar was afgestudeerd had ik een weekendje weg gevraagd samen met mijn moeder. We waren nog nooit samen langer dan een dag samen weggeweest. We konden uit zo veel opties kiezen maar het werd dus Parijs.

Ik ging op zoek naar een bijzonder hotel en vond dit in de vorm van hotel Cordelia Opera-Madelaine. Een sjiek 3* hotel met ruime kamers (voor Parijse begrippen) een super ligging in de stad en een heerlijk ligbad. Op de muren bloementjes behang/stof en de lobby met een openhaard en klassieke lounge stoelen. (http://www.cordelia-paris-hotel.com/) We besloten ook om met de Thalys te gaan. De datum die we prikte was donderdag 1 december tot zondag 4 december.

Donderdag
De avond er voor was is al naar Amstelveen afgereisd zodat we s´ochtends vroeg op Schiphol konden zijn voor de trein. Met een grote mok Starbucks koffie, om wakker te worden, stapte we om half 9 in de trein met bestemming Parijs - Gare du Nord.

Om half 12 kwamen we al aan in Parijs. We besloten eerst een openbaarvervoerpas te halen en de bus te pakken. Meestal pakker de toeristen de metro. Maar met de bus zie je veel meer. We schoten warm en droog door kleine straatjes, langs leuke winketjes en restaurants, waarbij alles volop ondergedompeld was in de kerststemming. Eindhalte werd de Eifeltoren.

Echt een ´one of a kind´ monument. Elke keer weer wordt je er toch een beetje stil van als je onder het imposante ijzeren gevaarte doorloopt dat door zo vele als op de kiek is gezet, maar ja ook door ons dus. We zijn tenslotte wel toeristen. Toen we uit gefotografeerd waren besloten we een wandeling te volgen uit het boekje, `100% Parijs´. Die bracht ons langs mooie vergezichten, warme chocomel en de sjieke shops.
Toen werd het tijd om met de koffer richting hotel te gaan en het ligbad eens uit te proberen. Die, kan ik je vertellen, was geweldig na een koude dag.
We besloten s ´avonds naar een restaurant te gaan die een collega van Margo ons had aangeraden. In de studentenwijk een brasserie waar een echte `Parijse´ sfeer hing. Kleine houten stoeltjes, wijn  liggend langs de muur, veel donkerbruine tinten, studenten en stokbrood natuurlijk. Wij gingen ons dus natuurlijk ook aan frans eten wagen. Vooraf slakken met heerlijke kruiden olie en … stokbrood. Toen kreeg ik de schrik van mijn leven toen het hoofdgerecht werd binnen gebracht. Ik had steak tartaar besteld. Ik zag al een lekker gebakken versie voor me… maar helaas voor mij. Niks gebakken rauw vlees met ook nog een rauw eigeel er bovenop. Hmmm dit druist werkelijk tegen al mijn principes over gezonde voeding in. Maar wat moest ik nu??? Tja, ik wilde als echte Francoise eten, dan zal je het ook moeten proberen. Dus ik heb me dapper ingezet.

We sloten de avond af met een wandeling door de gezelligwijk waar het duidelijk uitgaansavond was voor de studenten. Dit gaat een mooi weekend worden!!!
Groeten jose

No comments: