Wednesday, December 02, 2009

tradities

Ben weer veilig aangekomen in Boulder en ben alweer over de helft vandaar dat het wel tijd werd voor een update van wat ik hier zoal aan het doen ben samen met matthijs. Allereerst is het hier heerlijk weer. Koud maar zonnig. In de week voor mijn komst heeft het flink gesneeuwd en dat lag er nog voor een groot gedeelte. Ik was meteen helemaal in de winter mode (=zin om met hete chocolade voor de open haart te zitten). Eerst kregen we Thanxgiving. Dit is een grote happening hier. Het is een dag waar familie leden elkaar opzoeken om samen te eten, en iedereen een dagje vrij is (dit is vrij uitzonderlijk in Amerika) De dag voor thanxgiving was het super druk in de supermarkt (vergelijkbaar met onze kerstdrukte) De meeste ging voor de kalkoen, pumking pie en granberry saus uit een potje. Wij waren uitgenodigd bij de professor en zijn vrouw en twee kinderen. Netjes aangekleed gingen we op weg. Het was nog een uur fietsen om er te komen. Zij wonen in een buitenwijk van Boulder in zo’n echt Amerikaans huis; vrijstaand huis, grote tuin, zeer ruim van binnen en natuurlijk een garage voor twee auto’s met een eigen driveway. Ze hadden wel de kalkoen en pumpin pie geshopt. De kalkoen, formaat ‘reuz’, lag al een paar uur op de BBQ te bakken tot uiteindelijk het grote moment was aangebroken om ‘m aan te snijden. We hebben twee keer een portie genomen maar toen was het wel echt klaar en konden we overgaan op de grapjes over, wat te doen met overgebleven kalkoen, genoeg voor de komende weken. Het was echt heel bijzonder om bij hun uitgenodigd te zijn en mee te doen aan een echte Amerikaanse traditie.
Thanxgiving viel op een donderdag en de rest van de week was de universiteit dicht dus hebben we er een leuk weekend van gemaakt. Vrijdag zijn we met de bus naar Denver geweest. Het was Black Friday, de shopping dag van het jaar. Omdat de winkels allemaal buiten denver zitten in grote mall’s merkte we er weinig van. Gelukkig merkte des te meer van het heerlijke weer. Het was 21 graden! en zonnig. We zijn met een ijsje in het park beland en hebben daar heerlijk van het zonnetje genoten. Zaterdag hebben we lekker relaxed, om zondag extra fit te zijn.
Wij zijn zondag vroeg opgestaan (om 6.45) om 8.00 waren we al bepakt en bezakt bij het busstation. De bus bracht ons naar het skigebied Eldorado. De rit van 45 min, er naar toe, was al een feestje. Over smalle bergpassen met veel sneeuw. Eenmaal daar zijn we meteen doorgegaan naar de verhuur. Daar kregen we beide een snowboard en schoenen. We kleedde ons snel om en stonde om half 10 op de piste. Ik moet bekennen het is al weer even geleden dat ik op een snowboard heb gestaan. Het rottige is ook dat je eerst omhoog moet met de lift, en zoals alle snowboarders wel weten is een liftje een ramp voor snowboarders. Zo’n lekker steile uitstap op het einde. Ik wist zonder mijzelf belachelijk te maken uit de lift te komen. Met toch wel wat zenuwen bond ik mijn ander voet onder en was het tijd voor de eerste meters.
Het ging eigenlijk wel redelijk. Het duurt altijd even voordat je goed weet dat je een bord onder je voeten hebt. Maar al snel had ik de smaak te pakken. Het was redelijke sneeuw. Wel wat ijzig maar in de schaduw was het goed te doen. De banen (twee groene) waren rustig, zo kon ik zonder gevaar voor andere naar benende suizen. Matthijs ging ook heel goed, beter dan mij, maar lief als hij is wachtte hij regelmatig op mij en wist een paar leuke filmpjes en foto’s te maken.

Er was een houten schalet waar we lunchte, geen pasta of uiensoep zoals in Frankrijk het geval is, maar pizza en hamburgers met friet. Het blijft natuurlijk wel Amerika. Na de lunch gingen we voor de (2) blauwe piste. Hier waren alle “echte” snowboarder en skieers te vinden, nu ging ik de mensen niet meer voor bij maar werd ik aan alle kanten “aangevallen” door trucende toppers. Knap hoor, nog even door gaan en dan kan ik het vast ook… ooit. Helaas is er nog wel wat oefening nodig want ik maakte natuurlijk weer een mooie smakker voor de liftjes (mijn board hapte) zodat ik “an publiek” voor plank ging. Om 3 uur vond ik het wel welletjes, we zijn nog een keer van de groene baan gegaan maar ik had zin in warme chocola. Matthijs ging nog tot 4 uur door. Dan stopt alles. Om half 5 zaten we beide met rode konen in de bus terug naar Boulder. Heerlijk, wat is wintersport toch verslavend leuk. Maandag moest er wel weer gewerkt worden. Beide stonden we op met spierpijn. We leken wel twee oudjes met overal blauwe plekken en bulten. Tja je moet er wat voor over hebben. Dinsdag (vandaag) gaan we naar een concert maar daar later meer over… Het weer heerlijk om hier te zijn.
Groeten jose

1 comment:

kitty said...

Wat heerlijk om te doen! De omgeving ziet er ook prachtig uit. Ook leuk om een keer thanksgiving mee te maken. Geniet nog goed van de dagen die je nog hebt daar.
groetjes Kitty