Wednesday, December 23, 2009

nieuwe traditie

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe traditie ontwikkeld althans nieuw… nieuw voor mij. Vorig jaar hebben matthijs en ik een kookboek gekocht; Nigella’s kerst. Echt een geweldig kookboek rond dit tijdstip van het jaar. Het staat vol met,… je raad het al, kerst recepten. Het gedeelte waar ik vooral blij mee ben is de afdeling kersttaarten. Vorig jaar heb ik voor het eerst zo’n kersttaart gemaakt de ‘ongelofelijk makkelijke chocolade cake’. Nu klinkt cake als een licht luchtig hapje voor bij de koffie. Maar vergis je niet dit zijn exemplaren van wel 2 kilo vol met zuidvruchten en andere lekkere snoeperijen.
Dit jaar ben ik gegaan voor de geweldig gouden vruchten cake. Ik ben wel een dag bezig om de ingrediënten te verzamelen (al een traditie op zich rond kerst). Dit jaar was het belangrijkste ingrediënt gedroogde peer, nergens te krijgen. Dan maar zelf maken. 3x3uur in de oven moesten ze. Maar het resultaat mag er wezen. Zie hier de foto’s van de overheerlijke (denk ik) en zeer goed gelukte cake.
Om je een idee te geven wat er in zit:
350gr gedroogde peren
250gr gedroogde abrikozen
250gr sultanas
175gr suiker
1,25dl likeur
200gr gember jam
225 gr gemalen amandelen
35gr sesamzaad
Wat kardemon zaadjes
Snufje koriander
En 3 eieren tot slot.


Ik ben om 1 uur begonnen met het maken van de cake en om half 7 kwam mijn “blonde god” dan eindelijk uit de oven. Je moest een weten hoe lekker het nu ruikt in mijn huis. Zelf ook enthousiast geworden? Nodig me eens uit rond de kerst, ;) want een traditie is geboren...
Groeten José

1 comment:

kitty said...

Het ziet er heerlijk uit maar hoe smaakte het? Ennuh je bent uitgenodigt hoor volgend jaar!