Wednesday, August 26, 2009

Nederland, Colorado

Al 2 jaar geleden toen de eerst plannen er waren om naar Boulder te gaan kwamen we er achter dat we vlak bij Nederland woonde. Nederland is een klein dorpje op zo’n 2500 meter hoogte, 45 min rijden de bergen in, boven Boulder. Het is ooit gesticht door een Nederlander als plaats om de hoger gelegen mijnen te voorzien van spullen. We zijn er inmiddels 2 keer geweest. We moeten er naar toe met de bus en nemen onze fietsen dan mee. Die kunnen hier op het fietsenrek voorop de bus (echt geweldig!). We zijn er steeds op warme dagen heen geweest en dan scheelt het toch aardig in temperatuur.
De eerste keer begonnen we met een bakkie koffie in een heel leuk hippieachtig tweedehands boekwinkeltje. De sfeer was er werkelijk geweldig. Ze hadden de beste brownies die ik tot nu toe gegeten had en een leuke huispoes, die graag geknuffeld wilde worden. (mis seamore toch best wel) Na een drankje besloten we het dorpje te verkennen. Het is er best druk. De senic highway loopt door het dorpje en dat betekend dat elke motorrijder in Amerika daar waarschijnlijk wel eens is geweest. Het stikte er van de Harley en Goldwing rijders. Met van die zakdoeken op hun hoofd en een leren vest aan. Gelukkig gaat alles hier langzaam en moet iedereen stoppen voor het zebrapad. We bekeken alle saloonachtige souvenirs winkeltjes, maakte een foto voor het gemeentehuis van Nederland en bezochten de kleine supermarkt. Toen was het tijd om te lunchen. We liepen langs een Italiaan, en besloten lekker op het terras te zitten. We bestelde wat en zakte onderuit. Het duurde en duurde alleen tot ons eten kwam. De zon was achter de wolken geschoven en er stak een koude wind op. Opeens was het terras toch niet meer zo’n goed idee, maar ja het eten zou vast zo komen… Uiteindelijk hebben we bijna een uur gezeten en bleek het eten super vet en smerig. (ik heb nog nooit zulk slecht gemaakte pastasaus geproefd :-p) Ik had aardappel puree met los jumbo garnalen. Rond de puree dreef een dikke laag vette jus met heeeeeel veel knoflook. We hebben nog een foto dat we blij keken toen eindelijk ons eten arriveerde maar al snel probeerde we zo snel mogelijk weer weg te gaan.Door het lange wachten was het inmiddels wel tijd om aan de mooie fietstocht te beginnen. Het magnolia pad voerde ons langs open velden en steile haarspeld bochten naar beneden terug naar Boulder. Toen we op een kruising even stil stonden rook ik mijn remmen helemaal. Ik had onderweg visioenen van kapotte knappende remmen en het missen van bochten maar we kwamen weer helemaal goed beneden. De tweede keer dat we naar Nederland gingen was een week later (afgelopen weekend). We hadden nu het plan om een wandeling te maken in Nederland. Beneden in Boulder zou het kwik oplopen tot 36 graden dus het was heerlijk om weer boven te komen. We hadden van Nederlandse kennissen gehoord dat er een cafeetje was in een oud treinstel. We stopte daar eerst voor weer een lekker bakkie koffie. We besloten toen de wandeling te maken rond de dam. Langs een smal pad liepen we om het meer dat was gevormd door de dam. Er hingen dikke onweerswolken verderop en het uitzicht was er dan ook prachtig. Deze keer hadden we mooi onze eigen lunch meegenomen en zaten langs een beekje in de mooie natuur. Het is hier echt! mooi. De terug weg op de fiets ging nu via de weg waar we ook langs omhoog kwamen met de bus. De wind suisde om mijn oren. En we konden makkelijk qua snelheid meekomen met de auto’s. We stopte speciaal nog bij de boulderfall (waterfal) maar die was helaas afgesloten wegen vallende stenen. Onderweg zie je overal mensen die sporten in de natuur zoals; bergbeklimmers, racefietsers, mountainbikers, hardlopers (jawel op de bergpaadjes) en wandelaars natuurlijk. Het is hier echt een vakantie gebied. Als je van bergen houd en Oostenrijk of Zwitserland wel kent dan moet je zeker een keer hier naar toe komen. Het lijkt niet op Europeesche bergen maar is wel net zo hoog en er heerst een leuke sfeer hier, met leuke dorpjes en vriendelijke inwoners. Echt een vakantie plek. Maar opeens voelde ik dat ik raar bewoog als ik bij trapte, terwijl ik naar beneden suisde. Ik remde af en opeens begon de achterkant te slingeren, ai een lekke band… Ik was zo blij dat we s’ ochtends nog terug waren gegaan om de plakspullen te pakken, die waren we namelijk bijna vergeten. De fiets op z’n kop en matthijs heeft toen vakkundig mijn band geplakt. Nu toch iets minder hard van de berg af suizend kwamen we uiteindelijk weer in Boulder uit. Het laaste heerlijke weekend achter de rug. Want volgende week 29 aug vertrek ik weer naar Nederland ;)
Groeten jose

No comments: