Monday, July 13, 2009

De eerste dagen /first day's Boulder,CO

De eerste dag begon voor mij met een lekker kopje koffie op het balkon. Het was al weer heerlijk weer, rond de 25 graden. Ik heb wat in huis gerommeld en toen matthijs in de middag thuis kwam zijn we naar de fietsenwinkel gegaan. De afstanden zijn hier namelijk enorm en je kunt echt niet zonder fiets. Ik probeerde een aantal leuke fietsen uit, toen ik uiteindelijk een rondje reed op een blauwe mountainbike, deze zat perfect en was maar 200 dollar. Dit werd mijn nieuwe scheur ijzer. Daarna zijn we doorgereden naar een andere winkel voor en helm en slot, dat is hier verplicht. Nu ben ik dus helemaal “profie” en waren we er klaar voor om de stad te ontdekken.Als je fietst is het buiten goed uit te houden, want rond het middag uur stijgt de temperatuur tot 33 graden. We hebben verschillende winkels bekeken, van enorme superstores tot super de luxe organic supermarkten waarbij de alberthein qua kwaliteit in het niets verdwijnt. En niet te vergeten ik keek mijn ogen uit naar de mensen. Amerikanen zijn over het algemeen kleiner. Het is niet zo dat ze allemaal overgewicht hebben zoals wij dat vaak zien. In elk geval niet hier. Wat wel heel anders is, is de manier van begroeten. Iedereen begint met op een overdreven vrolijke manier te zeggen Hi, how are you today? Het is niet de bedoeling dat je daar serieus op in gaat maar gewoon antwoord met Hi, i’m fine and how are you? Het vergt even wat gewenning als een wildvreemde aan je vraagt hoe het met je gaat maar nu antwoord ik inmiddels al op de zelfde manier.
S’ avonds hebben we nog een rondje gefietst langs het oude centrum genaamd pearlstreet. Ik keek mijn ogen uit. Heel veel straat muziekkanten, kleine winkeltjes (voor Amerikaanse begrippen) en overal veel mensen op de terrassen. Er zijn veel hippies hier. Het lijkt dan qua sfeer ook wel een beetje op Amsterdam. Veel bloemetjes jurken en rasta haar en iedereen probeert zich zo apart mogelijk te kleden. Boulder staat bekend om zijn healthy lifestyle. In de jaren 70 zijn vele hippies hierheen verhuisd en zijn sinds toen niet veel veranderd. Dat maakt wel dat er een heel bijzondere “fibe” hangt in het centrum. Daarna zijn we via Boulder creek (een snel stromend riviertje) terug gefietst. Toen was ik echt heel erg moe (vanwege de jetlag)
De volgende dag moest ik met NL bellen om mijn mobiel werkzaam te krijgen. Ik had speciaal een triband gekocht die na 2 uur bellen en instellingen wijzigen geen triband bleek te zijn (met dank aan t mobile). Ik moest dus op zoek naar een telefoon winkel. In nog geen 15 minuten was ik de trotse eigenaar van een nieuwe mobiel die door de verkopen ook helemaal geïnstalleerd en gebruiksklaar werd gemaakt. Ze hebben hier wel begrepen wat service is. Verder wat boodschappen gedaan (wel anderhalf uur in de winkel rondgelopen en mijn ogen uitgekeken.) en geshopt in een grote mall. Wat een mooie kleding (weer voornamelijk hippie stijl) helaas staat de dollar wel goed maar is de kleding wel een keer zo duur dus het wordt toch niet zo’n groot shop festijn als ik vooraf gedacht had.
Zaterdag was matthijs ook vrij en hebben we eerst samen lekker gerelaxed. We moesten nog een hoop spullen voor in huis hebben en zijn bij verschillende grote winkels geweest. We hebben nu ook een balkonstoel voor mij zodat ik daar lekker kan chillen overdag. S’ avonds dreigde er een enorme onweersbui. Het begon wel te waaien en we hebben wat druppels gezien maar echt noodweer bleef gelukkig uit. Gelukkig maar want wij waren buiten op de fiets bij pearlstreet om een ijsje te eten (ben en jerry’s). Zondag gaan we naar een skateboard event maar daar later meer over…
Groeten jose

No comments: