Thursday, May 07, 2009

Ode aan de groene beker / Tribute to the green mug

Voor diegene die mij lang kennen weten dat ik gek ben van plastic keuken gerij het liefst in de kleur knal groen. Overal waar ik kom kan ik het niet nalaten om toch even te kijken of er nog wat “groens” te koop is. In de jaren heb ik al een hele collectie opgebouwd. Allerlei soorten schalen en bakjes, een dienblad, ontbijt- en gebaksboortjes, roerstaafjes, lepeltjes, water bekers, water kan, spatel en kookwekker. Maar het pronkstuk, welke het meest gebruik wordt, is mijn oude vertrouwde groene beker. (foto boven)

Ik heb ‘m al heel lang in mijn bezit. Ooit gekocht tijdens mijn eerste vakantie zonder ouders. Ik moet toen 16 jaar geweest zijn. Sinds die tijd drink ik er eigenlijk wel elke avond thee uit. Tja we hebben samen al heel wat meegemaakt de groene beker en ik. Hij heeft me al heel wat bakkies troost geboden. Hij is ook mee geweest op reis, naar verschillende landen en op verschillende vakanties. Het is zelfs zo dat als ik mijn groende beker mee heb, en mijn eerste bakkie thee drink op de nieuwe plek, dan voel ik me meteen thuis. Het is dan ook super handig dat hij van plastic is, wat kapot vallen is er niet bij. Nee ik kan me een leven zonder groene beker niet voorstellen, waar ik ga gaat mijn beker ook.
Je snapt dat na al die jaren ook plastic wel slijtplekken begint te vertonen. De kleur is (volgens mij) nog altijd even groen, maar hier en daar zitten er wat krassen op en de thee aanslag wil niet meer zo makkelijk weggaan als vroeger. Maar vervangen,… ik pijns er niet over.

Totdat ik vorige week in de winkel Loods 5 was in Zaandam. Hier verkopen ze allerlei leuke woon artikelen. Daar zag ik ‘m staan… net een maatje groter. Een grote groene plastic beker. Ik kon het niet laten, die moest natuurlijk mee. De nieuwe aanwinst blijkt een half keer zo veel thee in te gaan en hij heeft een dikkere bodem waardoor de thee ook langer warm blijft. Ik stap dus nu regelmatig over op mijn nieuwe groene beker. Maar als mijn oude vertouwde vriend dan eenzaam in de kast achterblijft denk ik weer met weemoed terug aan de tijden dat we samen verre reizen maakte. Nee “de nieuwe” heeft nog een lange weg te gaan…
jose
English:
I bought it at my first holiday on my own. I was only 16 years old then. Many years my mug traveled along my side trough different countries. Always providing me a feeling of home as soon as I drank my first cup of thee. It also have given me comfort many time in difficult situations. But after so many years my green mug is getting old.
Recently I found a new green mug in a store. It is a big bigger and has a thicker shell. Now when my old mug is sitting on his own on the top shelf I remember the things we have been trough, the “new one” has still a long way to go…
jose

No comments: