Friday, March 14, 2008

Vrijdag schoonmaak dag

Iedereen heeft zo zijn vaste gewoonte, zo ook ik. Zeker nu mijn dagen geen vaste ritmes kennen, heb ik deze zelf aangebracht. Door dingen op vaste dagen in te plannen weet je teminste dat ze ook gebeuren zo af en toe. Vooral schoonmaken. Niet mijn meest favorite klus. Vrijdag is daarvoor de dag, dan is het schoonmaak dag. Het is ook uit praktische overwegingen omdat ik om 2 uur weg moet naar de kliniek voor de wekelijkse afspraak met de arts. Afspreken met vriendinnen zit er dus meetsal niet in.

Zonder gewoontes en ritmes op een dag verval je snel in op de bank hangen en tv kijken of in mijn geval uren achter de computer zitten om het internet af te struinen naar leuke en interesante dingen. Daar is op zich niets mis mee maar er zijn meestal wel dingen die ik beter had kunnen doen. Geef je je er toch een dag aan toe dan heb je aan het einde van de dag zo’n leeg gevoel van nutteloosheid. Daarom sluipen er langzaam steeds meer gewoontes in nu ik zo thuis ben.

Een tweede ingeplande gewoonte is mijn bakkie koffie in de ochtend. Ik maak het met oplosskoffie: twee lepels cappucino, twee lepels wienermelange, beetje choco poeder, vleugje kaneel, en een scheut amandel siroop en koffie melk voor de romige smaak. Doe dit alles in een gote mok en giet er kokend water bij. Een gegarandeerd goed begin van de dag.

Er zijn dus gewoontes die je uit jezelf maar al te graag in stand houd en de dag een indeling geven. En er zijn die, die je helpen om dingen niet te vergeten. Nee er is niets mis met vaste gewoontes zolang je er maar niet een slaaf van wordt, en je eigen patroon niet meer kunt omgooien. Dus ookal is het mischien tuttig ik houd het er toch nog even in. Alleen al voor de lekkere bak koffie die ik verdient heb na een dagje hard schoonmaken.
groeten jose

No comments: