Saturday, May 27, 2006

Jose vanuit Shanghai/Jose speaking from Shanghai





Na een moeizaam afscheid van Matthijs en een 10 uur durende vlucht omringd door een Chinese familie, (weinig slaap dus) kwam ik aan op Dupong airport. Na het ophalen van mijn bagage en de douane stond er iemand voor me klaar met een bordje met mijn naam er op. We zijn zo in de bus gestapt. Opweg naar mijn appartement!

Ik heb een hele grote woning met twee kamers voor mezelf alleen. (over twee weken krijg ik een amerikaanse kamergenoot) Ik heb een groot tweepersoon bed met lekker hard matras maar dat was ik al gewend van Korea. Er zijn geen gordijnen in mijn kamer maar heb een ooglapje mee. (gelukkig) Shelley (diegene die me opgehaald had) vertelde hoe alles zo'n beetje werkt. De Chinese wasmachine is lang niet zo moeilijk als het lijkt. Het bad met douche heeft wel verdacht veel schimmel plekken maar dat kom me er toch niet van weerhouden om even te douchen. De grote TV met 20 Chinese kanalen is ook erg leuk.

Om 13:00 uur moest ze de volgende weer ophalen dus was ik voor het eerst alleen. Ik was doodop en heb even geslapen. Met nieuwe kracht ging ik op zoek naar eten en schoonmaak spullen.
Ik zit in een buurt met hele hoge woonflats. In de straat voor het appartement zijn allemaal van die verkoop mannetjes met een piepklein winkeltje waar ze fruit of eten verkopen. Ik heb nog geen koelkast gezien dus ik waag me er niet aan. Op 5 min lopen is het metro station. Daarmee kan ik zo de stad in.

In mijn buurtje zijn maar weinig mensen die Engels spreken (ik). Met mijn geoefende woordjes kom ik soms nog wel ergens, maar meestal verstaan ze me niet en gaat het met handgebaren. Werkt ook prima. Een stukje verderop heb ik allerlei lekkere restaurantjes zitten. Gisteren heb ik er gegeten en dat gaat wel lukken met eten hier. Alleen het ontbijt blijft nog even lastig. Ik heb dan niet zo'n trek in rijst met groente.

De eertse nacht heb ik goed geslapen. (totaal 11 uur). Ik ben opzoek gegaan naar een internet cafe en heb die dus gevonden. Helaas kan ik niet rechtstreeks op mijn blog (voor vragen dus even mailen). Ik mail de tekst naar Matthijs en hij zet het er op.
Verder heb ik vandaag een beetje in de stad rondgelopen en vooral mijn ogen uitgekeken. Wat een hoeveelheid mensen. Ik steek er een kop bovenuit. Maar dan houd je lekker het overzicht in de massa.

Jullie horen snel weer van me!

groeten Jose


Highlights in English

I had a good 10 hour flight. The pickup went very well. I have a nice appartment in the city. I'm surrounded with small shops selling food and fruits. (but not too clean) The subway is only 5 min away.

Today I went walking in the city centre. I have a good view over the crowd :-)

To get food is no problem just braekfast is a problem I'm not so fond of rice in the morning.

I can't get to my blog so please send an e-mail if you have any questions or comments.

No comments: