Monday, May 29, 2006

Eerste dag bij het Cerecare centrum / My first day at the Cerecare center


Zo er zitten al weer een paar dagen op. Het bevalt me wel hier. Het eten is erg lekker en het is heerlijk warm. Iets wat ik geloof ik niet van NL kan zeggen heb ik begrepen.

Ik heb in het afgelopen weekend vooral veel rond gelopen. En dat kan je hier heel erg goed. Het is zo'n ongeloofelijk grote stad. Je verkijkt je vaak in afstanden. Er is een hele grote straat, Nan Jing Road deze is twee keer zo breed en 4 keer zo lang als de Kalverstraat. Vol met allemaal Bijenkorf voormaat winkels of groter. En dit is maar een straat. Na drie dagen lopen heb ik dat wel weer even gehad. Een fiets huren of kopen is ook niet zo'n goed plan omdat er hier officieel wel verkeersregels zijn maar in de werkelijkheid houd helemaal niemand zich er aan . Het kan dus zijn dat je door groen loopt over een zebra pad op een 6 baans weg, en je ineens omringd ben met auto's en brommers die voor je langs scheuren. Je zou met de bus kunnen gaan maar ik kan niet lezen waar die naartoe gaan of welk nummer het uberhaupt is. Alles is in Chinese tekens. En let wel dit is een super moderne stad gericht op buitenlanders? Ook zo'n voorbeeld er is een soort VVV. Er staat boven international tourist buro. Alleen bij binnenkomst spreekt niemand Engels en is er geen Engelse info beschikbaar. Nee als je hier lang moet blijven wordt het toch echt Chinees leren.

Het eten bevalt me verder prima. Niet echt te vergelijken met Nederlandse chinees. Ze eten wel rijst maar dat wordt pas als laats gegeten als opvulling. Je krijgt hier allerlei lekkere sausjes met variaties in kleur en ingredienten maar het is altijd lekker gekruid met soja, gember, rood spul, geel spul... vraag me niet wat het is, ik bestel altijd vanaf een plaatje. Het ontbijt was eerst nog even lastig al hoewel ze lekkere dingen hebben (maar die durf ik nog niet te proberen i.v.m. hygiene) moest ik toch wat eten. Bleek gisteren in mijn supermarktje dat ze witbrood en pindakaas hebben.(Ole) Ook heineken, andrelon, dove en omo zijn hier normale merken das wel makkelijk met shoppen. want de uitleg blijft in het chinees.

Maar nu mijn eerste dag in het huis. Er zjn 4 groepen met kinderen varierend in nivo. Ik zit bij groep geel en moet Keele (fonetisch uitspreken) begeleiden. Hij is 2 a 3 jaar met zo'n schattig rond brilletje. Zijn ouders zijn Engels en Japans. Hij was de enige in het huis die Engels sprak. Hij was dan ook erg blij mij te zien en we zijn dan ook maar vrienden geworden. Toen ik binnen kwam waren ze spier en loop oefeningen aan het doen. Wij deden gewoon mee. Ik neurie de Chinese liedjes mee. En meestal is dat niet moeilijk zoiets als: hoofd, schouders, knieen, teen. s'Middags wordt er gelunched en dan gaan de kids slapen. Er zijn er totaal zo'n 15 met even veel begeleiders. Of ze er werken of ook vrijwilligers zijn weet ik niet want zij spreken dus allemaal geen Engels. Er werd mij dus ook gevraagd of ik op woensdag Engelse les wil geven aan het personeel. Het werkt ook zo dat als je van aanpakken houd je natuurlijk langer mag blijven. Das leuk. Wat nog erg grappig was dat ik een verhaaltje moest vertellen voor het slapen gaan. Maar dat was al lang geleden. Ik heb iets verzonnen met drie beren of zo. Er klopte geen hout van maar ja dat volgen ze toch niet. Om 1 uur ging ik naar huis na zelf daar ook warm gegeten te hebben wat erg lekker was al moet je de hele kippenbotjes wel even uit je groente vissen?.

Ik ga nu nog even surfen naar Engelse kinderliedjes op het internet. En op zoek naar Engelse kinderboeken in een boekenwinkel.
Jullie horen snel meer...

groeten jose


Highligts in English:

This weekend I just walked around in the city center. This is really big!!! I love the food in Shanghai but for breakfast I have found white bread and peanut butter. I have to guide Keele. He is 2 or 3 years old and has difficulties walking. He speaks English so thats easy but he is the only one at the centre. We started with some muscle training and singing some songs. Really funny in Chinese. At 1:00 I left again. We agreed that I will teach the staff English on Wednesday. But i still have to prepare for that. It will be survival English so that will be oke.

No comments: