Tuesday, September 07, 2010

the first day in the last year at school

De laatste eerste schooldag
Vandaag was het weer zo ver, de eerste schooldag van het nieuwe jaar, maar tevens laatste schooljaar (als alles verloopt volgens plan) voor mij.
Natuurlijk begint in de ochtend het gewik en geweeg met ‘wat zal ik aantrekken’. Vandaag werd het wat makkelijks want ik ben nog steeds herstellende van een luchtweg infectie. Iets dat samen moest gaan met een grote sjaal dus.
Dan het zoeken van mijn tas. Na elke vakantie komt er weer een nieuw embleem op. Het embleem ziet er nog nieuw en shiny uit zodat duidelijk te herkennen is waar we nu weer zijn geweest.
Vervolgens is het eindelijk zo ver om de eerder gekochte boeken bij elkaar te zoeken. Ik heb ze twee weken geleden aangeschaft. Heerlijk met en kopje thee op het balkon vast de boeken doorgebladerd om te zien wat het komende jaar allemaal te verwachten is. Dit jaar veel boeken over coaching, organisatie en gesprekstechnieken. Vooral het boek gedrag in organisaties kijk ik naar uit om in te gaan werken. Zou ik nou de enige student zijn die het leuk vindt om zijn boeken vooraf door te kijken vraag ik me dan af? Ook ieder jaar weer denk ik, ‘ik weet al een hoop’, maar steeds weer als ik de boeken doorlees is er nog zo veel te leren. Zelfs na inmiddels 4 jaar werkervaring. Ik hoop dan ook dat ik straks na mijn studie genoeg tijd houdt om door te blijven gaan met leren. Maar ja dat heb je ook zelf in de hand natuurlijk.

Dan gewapend met schooltas, boeken, wat te drinken, wat te eten, stap je op de fiets. Het stuk ken ik inmiddels na 3 jaar uit mijn hoofd. Het is mijn ‘maandag sportrit’ geworden, dat stuk. Meestal neuriënd fiets ik de 20 minuten door de verschillende buurten van den haag. Vandaag was het poortje waaronder ik door fiets om naar de fietsen stalling te komen, bezaaid met scooters en motoren. Het is te zien dat het nieuwe schooljaar weer is begonnen, en zeker vandaag is iedereen er. Je wilt ’t ook niet missen je eerste schooldag. Na de fietsenstalling loop ik de trap op, werkelijk honderden studenten komen op je af. Ik loop al zoekend in de gezichten naar de vaste plek van de school waar we altijd verzamelen, de koffie corner van de Haagse Hogeschool. Hier ga ik komend jaar weer flink wat geld aan koffie en thee met die lekkere oatmeal koekjes spenderen die je wel verdient hebt na een lange dag op school.
Ik vind op de stoelen een paar klasgenoten. Allemaal net even bruiner en meer ontspannen dan we elkaar voor het laatst zagen. We wisselen vakantie verhalen uit met elkaar en vertellen over de laatste gebeurtenissen in ons leven. We horen van klasgenoten die niet meer verder gaan, van nieuw geboren baby’s en trouwerijen. Zoals altijd vergeet ik bijna de tijd. Het is zo ver de eerste les… We lopen naar boven, twee nieuwe gezichten dit jaar voor en in de klas. Het geijkte voorstel rondje welke we al 3 jaar van elkaar horen. Maar ja het blijft toch de eerste voor deze lerares en de nieuwkomers.
Vandaag krijgen we uitleg over de scriptie die dit jaar gemaakt zal moeten worden en uitleg over het vak methode waar we dit blok een beleidsadvies gaan leren schrijven. Een hoop nieuwe dingen, en weer huiswerk op de agenda maar wat is het heerlijk om weer terug te zijn!!. Ik ga ‘m nog missen,… de eerste schooldag van het jaar
jose

the first day in the last year at school
Today I had my First day of the last school year. It starts with deciding what to wear. Than I have to search my bag. After each holyday a new patch is attached on the bag. Our destination is easy to recognize because the patch is still shiny, so easy to recognize. Then I gather my schoolbooks. I have brought them about two weeks ago. This year we are going to work on choaching, organization management and conversation techniques. Each year after finishing the school year I have the idea that I already know so much, but with each beginning of the new year I realize that I can learn much more. I really enjoy that feeling of getting new information. After I finish school I will tray to keep on learning.

Then I get on my bike. The ride towards school is easy and passes 4 different suburbs in the Hague, I follow the route blindly. Arriving at school it is noticeable that it is a bussy year. Hundreds of students in the hall. I try to see if I recognize some faces will I make my way to the coffee corner. There I find classmates. Just a little more tan and relaxed than when I saw them the last time. We talk about our experiences in the summer time, about holiday and about the students that won’t start the last year. As usual I almost forget the time. We rush up the the classroom. Two new teachers and two new classmates joined us. The teacher explains us what to expect the coming year and we recive our first homework. But it is great to be back! The first day at school!
Greetings jose

No comments: