Saturday, September 16, 2006

Go see the movie China blue

Ik kom net terug van de film China blue. Deze film gaat over de werkomstandigheden in een chineese fabriek waarbij twee meisjes worden gevolgd. Er zat voor mij veel herkenning in de film maar ook echt hele droevige details
Hier volgt een stukje dat de film een beetje beschrijft:

De documentaire China Blue speelt zich af in en rond een spijkerbroekenfabriek in een Zuid-Chinese stad. Voor onder andere Wal-Mart worden er voor een schijntje jeans geproduceerd door een leger zwaar onderbetaalde werknemers voor wie een werkdag van 20 uur zonder pauze geen uitzondering is. Het is verbazingwekkend hoeveel vrijheid de filmmakers kregen: de arbeiders worden voor, tijdens en na hun werk gefilmd, en spreken openhartig over hun leven en werk in de fabriek, waar ze buiten werktijden in slaapzalen bivakkeren.



Ik heb na mijn verblijf in Shanghai nog steeds intresse in wat er zoal gebeurt in china. Ik had tijdens mijn verblijf best een rooskleurige voorstelling gekregen over de werk omstandigheden. De mensen die werkte in het cerecare centrum werden dan ook redelijk behandeld (voor chineese standaards als vorsten). Maar ik bleef tijdens mijn verblijf me afvragen wat voor werk de mensen deden die in het krotte straatje woonden bij mij om de hoek.
In shanghai zijn de werk omstandigheden best wel goed al is het levens onderhoud duur voor de chineese zelf. (voor ons dan weer een schijntje) Voor mij was het zien van de film het ontbrekende puzzelstukje, dat wat me steeds niet duidelijk was en wat ik eigelijjk ook wel verwacht had.

Wil je wat leren over de chineese manier van gedragen en waarom ze zo graag naar europa willen komen. GA DAN NAAR DEZE FILM!!!!

Jose

Highlights in englisch:

I went to the movie China blue today.
I was verry impressed what the makers where able to refiel in the movie. Sinds my stay in shanghai I'm still intrested in china. When I was in shanghai I was wundereing what the poor people where doing for a living (sinds the people at the center where treeted verry well in chinees standarts). There was a pice off information missing. I 'f heard that chinees people will do anything to go to europe or amerika. Now I have seen why.
So go see that movie!

No comments: