Wednesday, August 22, 2012

Huwelijksreis 2. Wildkamperen

We proberen de ochtend van 1 juli vroeg te vertrekken maar het vroegst haalbare blijkt slechts half 10 te zijn. En echt we schieten hartstikke op ;)
Vanaf nu hadden we besloten om de B wegen te rijden. We hebben een goede kaart mee waarop alle mooie (groene) routes staat aangegeven. We rijden door een slingerend landschap met heuvels en velden met bloemen. Maar ja dat wild kamperen… hoe vindt je een plek?
We besloten in elk geval richting allerlei kleine meertjes te rijden. Net toen we dachten ‘vinden we ooit wel iets’ dook er een grote parkeerplek te voorschijn aan een meer bij Hassleholm. En we waren al niet de enige, er stonden al 3 andere camperaars. Slim plan zo’n parkeerplek bij een meer, er zijn altijd faciliteiten als toiletten aanwezig en veel mensen (en camperaars dus). Omdat we vroeg waren zijn we meteen in de buurt een stuk gaan fietsen. We reden langs een mooi kasteel, bekeken een dorpje, aten een pizza en fietste weer terug. De zweden zijn dol op pizza. Je ziet ze werkelijk overal. Toiletten ook trouwens daar was ik dan weer dol op J.
Hier maakte we in zweden ook voor het eerst kennis met de midzomernachtzon. We stonden aan een prachtig meer met stijger die zich prima leende als foto plek. De lucht kleurt dan langzaam roze rood en paars.
En door alle buitenlucht hebben we die avond heerlijk geslapen. Fris en fruitig werden we wakker. Dat wild kamperen beviel ons wel. In een informatie boekje hadden we gezien dat er een grot was in de buurt. Aangezien we nog weinig toeristisch bezocht hadden leek ons dat wel wat. Het bleek een vleermuizengrot. De dag er voor waren ze net weggevlogen omdat het zo koud was geweest de hele zomer en voorjaar. Maar ja nu was het al weer 23 graden. We kregen de Zweedse tour (wij waren de enige buitenlanders) Door handgebaren proberen te lezen kwamen we toch nog een heel eind.
Daarna reden we door een gebied zoals zweden ook altijd aangeprijsd wordt, bos, bos en nog eens bos. Met hier en daar een openveldje en glooiende wegen zonder enig verkeer. Wow! Dit vonden we beide fantastisch, heerlijk om te rijden, zulke mooie natuur om je heen. Heel bijzonder.
Toen het tijd werd om een plek te zoeken reden we op een b weg slingerend langs een groot meer bij Jöngköping (voor de kenners) En net toen we weer dachten o o,… wordt het toch camping. Vonden we weer een parkeerplek (met faciliteiten) bij een kasteel annex restaurant met uitzicht op het meer. Dit beviel ons wel zo!

Ook hier weer van de prachtige zonsondergang genoten. Volgende keer weer meer reisverhalen...Groeten jose