Tuesday, August 14, 2012

De huwelijksreis 1. Vertrek

De trouwdag zat nog vers in ons geheugen en we werden glimlachend wakker samen. Wat en heerlijke dag hebben we gehad. Het spel van de dag werd steeds weer details aan elkaar vertellen en kijken of de ander ze ook nog wist. We hadden bij het ontbijt inmiddels wel besloten dat we niet de zelfde dag nog zouden vertrekken. Maar het lekker rustig aan zouden doen. Lekker relaxed genietend van alles wat we tegen zouden gaan komen. We hadden immers tijd zat: 3,5 week voordat we weer terug moesten zijn.
Donderdag ochtend 28 juni reden we dan toch vol spanning de weide wereld tegemoet die Scandinavië heet. Ookal was het wat later dan we verwacht hadden want tja relaxed zijn kost tijd J. Onderweg hielden we het zelfde tempo aan. Voor een bakkie koffie reden we even om naar een leuk plaatsje, en er moest ook nodig gestopt worden voor een lekkere lunch, maar verder was het de eerste dag veel Duits asfalt, die ons toe spiegelde in de verte, omdat het zo warm was (28C). In de reisboekjes over Scandinavië had ik gelezen dat Malmö (in Zweden) in een dag een haalbare bestemming zou zijn. Nou dat viel tegen. (en ik reed wel harder dan 100 op de snelweg hoor J) Net na Bremen wilde ik ook wel even van de zon genieten en zo kwamen we uit bij onze eerste stop – Het paradijs!
Jawel camping ‘Paradis der Grune Jager’ in Sottrum (DE) We kregen een mooi plekkie. Het achteruit inparkeren was geen probleem, de luifel ging uit, de stoeltjes naar buiten en klaar voor een verfrissend drankje. Wel met uitzicht op de snelweg 2 km verderop maar ja wat wil je op doorreis. Die avond speelde Duitsland de finale. Op mijn vraag of er in het restaurantje ook tv was kreeg ik een groot vraagteken op het gezicht van de eigenaresse. Nein natuurlich nicht! Hmmm Gelukkig was onze Duitse buurman twee rijen verderop zo goed om de stand door te schreeuwen als het spannend was, meestal luidde dat NEIN! Das kann doch nicht war sein! Je raad het al ze verloren. Maar ja wij sliepen er niet minder om in ons 2 bij 2 meter bed achter in de camper. Zo houden we het wel uit!
De volgende dag snapte we al dat, wilde we Scandinavië deze zomer nog bereiken, we misschien iets meer door moesten rijden. Zo gezegd zo gedaan. De tweede dag bereikte we Denemarken bij de plaats Bjert. Onderweg hadden we nog wel een leuke havenplaats met camper parkeerplek bezocht voor de lunch. Geweldig om zo aan een meer met andere camperaars samen te staan, natuurlijk elkaars modelletje te bekijken en innerlijk te grinniken als er een verkeerde draaimove wordt gemaakt waardoor je je camper helemaal klem zet (helaas ik moest er ook bijna aan geloven en het lag natuurlijk gewoon aan de plek en niet aan mij)
Op de tomtom hadden we een plaatsje ingetoetst waar volgens de kaart een camping aan het water moest zijn. Niets vermoedend reden we een smalle straat in, de straat werd nog smaller, de stenen huizen verdwenen en werden bungalows, het asfalt verdween en werd zand, de rechte weg werden 8% dalingen… Ai dit zag er niet goed uit. We konden ook niks anders dan doorrijden op goed geluk. We voelde ons hopeloos verdwaald en net toen we weer een bredere weg op reden en maar weer terug naar de stad gingen zag ik in mijn achteruitkijkspiegel dan toch het bord van de camping. Gelukkig.
In Denemarken zijn de voorzieningen echt uitstekend op de campings, kook gelegenheden met magnetron, oven en meerder gaspitten, bankjes voor elke kampeerplek, zwembad, mooie douches en toilet. Daar was het paradijs niks bij in vergelijking. We hadden een mooie plek met uitzicht over het eerst fjord dat we zagen (eerder een meer) en konden zo naar zee wandelen. We maakte ook een fietstochtje maar al snel sloeg het warme weer om naar onweersbuien en doken we vroeg weer ons 2 bij 2 bedje in. (Nee… om te slapen, het is blijft best vermoeiend dat relaxen :))
We vertrokken de volgende dag met wat druppels op de voorruit maar die waren al snel verdwenen en kon de airco weer aan. We gingen nu de eilanden over van Denemarken en over verschillende mooie bruggen. De eindbestemming van vandaag was Malmö in Zweden (die bestemming die wij in 3 dagen doen en volgens het boekje in 1 dag kan, mooi niet dus!) We hadden ook besloten om niet Kopenhagen aan te doen, hoe leuk ook. Omdat je een stad nu eenmaal maar moeilijk in een dag kunt bekijken. We genoten gewoon van het glooiende landschap en de bruggen.
In Malmö vonden we de stadcamping al snel. Dit was wel de grootste (en toeristische) camping tot nu toe. Er stonden verschillende Nederlandse camperaars en in het toilet hoorde je de weer praatjes,.. hmmm. We stapte dus snel op de fiets om Malmö city te ontdekken. Een leuke stad met allemaal woon/accessoire winkeltjes met mooi Deens en Zweeds design. Malmö heeft een oude binnenstad die aan Amsterdam doet denken met handelspakhuizen en grote pleinen met beelden. Toevallig werd er ook net klassieke muziek op een boot gezongen in de kanalen die door de stad heen liepen. Heel leuk!
Savonds weer bij de camping aangekomen en na het eten liepen we naar de kust om de zonsondergang te fotograferen met brug natuurlijk. We besloten vanaf nu de B wegen te doen en vooral veel te stoppen en misschien wel de volgende keer “wild” te kamperen, zou dat lukken? Meer in het volgende blog! Groeten jose