Tuesday, September 23, 2008

De logeerpoes en school

Wij hebben dus afgelopen 10 dagen een logeerpoes op bezoek gehad. Het is een schatje hoor die ivanka. Ik mis haar nu (twee dagen later) nog steeds. Het is opeens stil in huis en moet, ik weer voor het kattenkwaad zorgen. Hieronder vind je een foto impressie van wat ze zoal bij ons gedaan heeft.
Op school is nu echt alles goed van start gegaan. We hebben een eerste borrel gehad! Martijn onze klassenvertegenwoordiger heeft het georganiseerd en meteen een leuke groep mensen mee gekregen. Het is leuk om nog even na te kletsen op school en je medeleerlingen op een andere manier te leren kennen. De leuke verhalen komen natuurlijk pas echt los als er een roseetje in het spel is, oké of een icetea. Wel ben je behoorlijk gaar als je thuiskomt, nee niet van de drank. Er wordt veel besproken in de lessen. Ze zitten vol info en je voert veel uit in groepjes, wat weer communicatie skills vereist. Maar het blijft een hobby van me. Als je al die leerlingen bij elkaar ziet, iedereen die zich ijverig inzet en door het gebouw struint op zoek naar van alles en nog wat.
Ook de nieuwe buitenlandse lichting studenten is nu gearriveerd. Je herkend ze aan hun onzekere blik in hun ogen voor de wegwijzer borden en (vaak ook) bij de koffie corner. Maar wat graag zou ik meer willen weten waar ze vandaan komen, wat hen er toe brengt hier te studeren en hoe zij in hun land studeren. Nu ik zelf ook de ervaring heb over hoe het is om in het buitenland te studeren, weet je dat je graag met andere in contact wil komen maar dat het lastig is om dat ook te doen omdat je niet verstaat waar mensen over spreken en dus niet zo kan meedoen in een gesprek. Het is ook een bepaald type student die de moeite neemt om buiten zijn eigen land een opleiding te zoeken. Het kost veel moeite en geld om het allemaal voor elkaar te krijgen. Je moet een ijzere wil en doorzettingsvermogen hebben maar bovenal een idee van wat je wilt met de opleiding of voor jezelf, en dat soort studenten mag ik eigenlijk wel! Het is dan leuk om informatie met elkaar uit te wisselen. Misschien moet ik me maar eens opgeven voor de studie vereniging buitenland dit jaar... Eerst het huiswerk voor deze week maar eens doen.

Groeten jose

No comments: