Saturday, July 27, 2013

Onweer

Ik heb iets met wolken. In het bijzonder onweerswolken. Op dit moment hoor ik het in de verte al rommelen. Er is de afgelopen dagen een hittegolf aanwezig en nu komt in deze regio (zuid Holland) eindelijk de verlossende bui die alles weer een beetje kan voorzien van water. En mij dus van veel plezier. Maar wat is dat nou met die onweer?!
Het start al met de prachtige wolken die worden voortgebracht. Hoog in de atmosfeer blazen ze op tot prachtige creaties. Je ziet dan de bui letterlijk hangen, want het kan niet anders als dat het gaat knetteren. De meeste mensen zorgen dan dat ramen en deuren gesloten worden maar ik. Ik ga dus een mooi plekje uitzoeken op het balkon onder de overkap.

Ik speur de horizon af op veranderingen. Soms is het, het uitblijven van de wind, de eerste koele bries, het gerommel in de verte dat voorspeld dat er een zeer actief front aan komt. Langzaam voel je de spanning stijgen. Vervolgens worden stil. Straten worden leeg. Iedereen is in afwachting van wat gaat komen. Het begint te regenen. De wind trekt aan. Het voelt alsof je nu in een stoomversnelling komt. En daar is die magische flits… Wie zag ‘m? sloeg ie  in en hoeveel seconden zitten er tussen de flits en het gerommel. Altijd leuk om te weten hoelang je nog hebt voordat de storm echt boven je is. 
Op dit moment valt de eerste verkoelende regen neer het gerommel zwelt al aan. Straten zijn leeg… Kom maar op ik ben er klaar voor.  
Groeten jose

 

 

No comments: