Wednesday, April 08, 2009

De start van het Amerika avontuur / Starting adventure America

Matthijs heeft een beurs toegekend gekregen om een half jaar onderzoek in het buitenland te kunnen doen. Vanwege omstandigheden heeft dit wat vertraging opgelopen maar nu is het voorbereidingsproces weer in gang gezet. In de plaats Boulder in Colorado, is de Colorado University gevestigd. Matthijs gaat hier op een afdeling mechanical engineering (werktuigbouwkunde) onderzoek doen. In totaal zal hij precies een half jaar in Amerika blijven.

We moesten eerst het een en ander regelen. Matthijs moest met alle partijen rond de tafel zitten om opnieuw afspraken te maken. Wij samen moesten bedenken wat de beste tijd was om te vertrekken en welke risico’s er aan kleven. We hebben daarbij goed de voor en nadelen tegen elkaar afgewogen. Een jaar geleden was de planning dat ik mee zou gaan maar vanwege mijn opleiding die ik doe, kan en wil ik deze niet nogmaals onderbreken. Ikzelf heb daarom nagevraagd of ik extra vrije dagen kon opnemen. Na heel wat gepuzzel rolde er uiteindelijk een planning uit.

Zoals het nu gepland is gaat matthijs op 23 juni 2009 vertrekken. Hij zal op 23 december 2009 dan weer terug komen. Matthijs zal in dat half jaar niet terug naar Nederland komen. Ikzelf heb tijdens de zomervakantie onbetaald verlof gekregen van mijn werk (ben ik ze heel dankbaar voor!). Ik zal dan ook de hele zomervakantie in Amerika doorbrengen en daarna nog een aantal keer over vliegen tijdens vakanties.

Dit was het eerste deel van de planning die we moesten afronden. Nu is de volgende fase ingegaan: Matthijs moet een werkvisum aanvragen. Dit heeft meer voeten in de aarde dan eerst. De afspraak met het Amerikaanse consulaat staat gepland eind april. En niet te vergeten matthijs heeft ook een gemeubileerd huis nodig. Als laatste zullen de vliegtickets aan de beurt zijn.
Ikzelf hoef geen visa’s aan te vragen. Ik ga korter dan 3 maanden. Wel moet ik zelf gaan bedenken wat ik ga doen in die twee maanden in Amerika want matthijs moet gewoon werken. Ik ben plannen aan het maken om weer vrije studiepunten te gaan regelen door iets met de gehandicapte zorg in Amerika te onderzoeken. En ik ga weer even mijn foto skills bijspijkeren, zodat ik daar de prachtige natuur kan vastleggen.

Het lijkt nog ver weg maar de vertrek datum van matthijs komt snel dichterbij, en er moet nog zo veel gebeuren. Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang…
Hieronder staan wat plaatjes van Boulder om te zien hoe het er daar uitziet:
Groeten jose

English:
Matthijs has assigned a scholarship to do research for a half year. After some delay he is now going to do research at the Colorado University in Boulder, America. At the department mechanical engineering.
We are now starting to plan everything that has to be done. First matthijs needed to speak to all the people involved to make new arrangements. Together we had to discuss what the options where for departing and what risks where involved. A year ago we intended that I was coming along but I can’t quite my study again for half a year. So I asked at work if I could have some more time off. This has been arranged now. After getting everything sorted out we made a schedule. This is how it looks now:

Matthijs will depart on 23th off June 2009 and will return on the 23th off December 2009. I will visit matthijs during the summer holiday and a few times during the following period. Matthijs will stay in America the hole time.

Now we are in the next faze of getting everything done. Matthijs need to get a visas, a fully furnished house and plain tickets. I won’t be needing visa’s because I wont stay longer than 3 months. But I Do need to think about what I am going to do in the two moths that I will be in America since matthijs has to work every day. Maby I can get some study points for doing research on American social work, and I will improof my photo skills so that I can capture the beautiful surroundings of Boulder on camera.

The date seems far away but is rapidly getting closer. I will keep you all informed. For now here are some pictures of boulder to see what it is like.

Greetings jose




1 comment:

kitty said...

wauw het ziet er wel heel mooi uit.
succes met het regelen want dat is altijd een gedoe.
En als hij weg is dan kom je maar een keer kaarfonduen